Veel gestelde vragen

Waarom moet ik eerst bellen?
Juist bij spoedeisende klachten is het belangrijk dat u snel de juiste medische hulp krijgt. Dit kan het snelst telefonisch worden vastgesteld.

Wie krijg ik aan de telefoon?
Als u Spoedpost Noord-Limburg belt, krijgt u een triage-assistent aan de telefoon. Deze assistent is speciaal opgeleid om snel de ernst van de klachten vast te stellen en te bepalen welke zorg u nodig heeft. 

Mogen triage-assistenten mij medisch advies geven?
Ja, triage-assistenten zijn speciaal opgeleid om snel te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. U kunt vertrouwen op hun deskundigheid. De medische adviezen worden altijd gecontroleerd door de dienstdoende huisarts. 

Mag ik ook langskomen als ik overdag geen tijd heb?
Nee, de Spoedpost is er alleen voor spoedeisende hulp in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen. 

Wordt mijn eigen huisarts geïnformeerd?
Ja, uw eigen huisarts krijgt een verslag van uw klachten en het advies dat u heeft gekregen. 

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik via de Spoedpost herhaalmedicatie krijgen?
De Spoedpost verstrekt geen herhaalmedicatie. Alleen in zeer acute gevallen is een recept voor medicatie in een hoeveelheid die voldoende is tot het moment van het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Bepaalde medicijnen verstrekt de Spoedpost nooit. 

Via welke website of app kan ik eventueel eerste zelfzorgadviezen opzoeken?
Maak hiervoor gebruik van de website www.thuisarts.nl of gebruik de gratis app “ moet ik naar de dokter” . De app is voor iedereen te downloaden. Uit een onderzoek in opdracht van het Nederlands Huisartsen Genootschap is gebleken dat de app veilig is.